Skip to main content

Police – Synchronicity II

By 17 avril 2025Police

Another suburban morning
Grandmother screaming at the wall
We have to shout above the din of our Rice Crispies
We can't hear anything at all
Mother chants her litany of boredom and frustration
But we know all the suicides are fake

Daddy only stares into the distance

There's only so much more that he can take

Many miles away something crawls from the slime

At the bottom of a dark Scottish lake

Another industrial ugly morning

The factory belches filth into the sky

He walks unhindered through the picket lines today

He doesn't think to wonder why

The secretaries pout and preen like cheap tarts on a red light street

But all he ever thinks to do is watch

And every single meeting with his so called superior

Is a humiliating kick in the crotch

Many miles away something crawls to the surface

Of a dark Scottish Loch

Another working day has ended

Only the rush-hour hell to face

Packed like lemmings into shiny metal boxes

Contestants in a suicidal race

Daddy grips the wheel and stares alone into the distance

He knows that something somewhere has to break

He sees the family home now looming in his headlight

The pain upstairs that makes his eyeballs ache

Many miles away there's a shadow on a door

Of a cottage by the shore

Of a dark Scottish lake

Explication des paroles

« Synchronicity II » est une chanson du groupe britannique The Police, parue sur l’album « Synchronicity » en 1983. Les paroles de la chanson décrivent la vie d’un homme ordinaire confronté à la monotonie de son existence et à ses frustrations. Il est pris dans un engrenage de routine et de stress, symbolisé par une créature marine mythique qui émerge d’un lac et incarne ses angoisses les plus profondes.

Le chanteur Sting, qui est également l’auteur des paroles, explore ici des thèmes tels que l’aliénation, la pression sociale et les tensions familiales. La chanson est un exemple frappant du talent d’écriture de Sting pour créer des images poétiques et évocatrices.

Une anecdote intéressante sur « Synchronicity II » est que le titre fait référence à la théorie du psychologue Carl Jung sur la synchronicité, qui traite des coïncidences significatives et des connexions entre les événements. Cette notion de synchronicité est également explorée dans d’autres chansons de l’album « Synchronicity ».

Enfin, la musique de « Synchronicity II » est un mélange captivant de rock, de pop et de new wave, avec la batterie dynamique de Stewart Copeland et la guitare distinctive d’Andy Summers. La chanson est un morceau emblématique de la carrière de The Police et reste un incontournable pour les fans de musique des années 80.