Another suburban morning
Grandmother screaming at the wall
We have to shout above the din of our Rice Crispies
We can't hear anything at all
Mother chants her litany of boredom and frustration
But we know all the suicides are fake
Daddy only stares into the distance
There's only so much more that he can take
Many miles away something crawls from the slime
At the bottom of a dark Scottish lake
Another industrial ugly morning
The factory belches filth into the sky
He walks unhindered through the picket lines today
He doesn't think to wonder why
The secretaries pout and preen like cheap tarts on a red light street
But all he ever thinks to do is watch
And every single meeting with his so called superior
Is a humiliating kick in the crotch
Many miles away something crawls to the surface
Of a dark Scottish Loch
Another working day has ended
Only the rush-hour hell to face
Packed like lemmings into shiny metal boxes
Contestants in a suicidal race
Daddy grips the wheel and stares alone into the distance
He knows that something somewhere has to break
He sees the family home now looming in his headlight
The pain upstairs that makes his eyeballs ache
Many miles away there's a shadow on a door
Of a cottage by the shore
Of a dark Scottish lake
Explication des paroles
« Synchronicity II » est une chanson du groupe britannique The Police, parue sur l’album « Synchronicity » en 1983. Les paroles de la chanson décrivent la vie d’un homme ordinaire confronté à la monotonie de son existence et à ses frustrations. Il est pris dans un engrenage de routine et de stress, symbolisé par une créature marine mythique qui émerge d’un lac et incarne ses angoisses les plus profondes.
Le chanteur Sting, qui est également l’auteur des paroles, explore ici des thèmes tels que l’aliénation, la pression sociale et les tensions familiales. La chanson est un exemple frappant du talent d’écriture de Sting pour créer des images poétiques et évocatrices.
Une anecdote intéressante sur « Synchronicity II » est que le titre fait référence à la théorie du psychologue Carl Jung sur la synchronicité, qui traite des coïncidences significatives et des connexions entre les événements. Cette notion de synchronicité est également explorée dans d’autres chansons de l’album « Synchronicity ».
Enfin, la musique de « Synchronicity II » est un mélange captivant de rock, de pop et de new wave, avec la batterie dynamique de Stewart Copeland et la guitare distinctive d’Andy Summers. La chanson est un morceau emblématique de la carrière de The Police et reste un incontournable pour les fans de musique des années 80.